torstai 4. syyskuuta 2014

Padlet-seinällä yhteisöllistä tiedonrakentelua tai ideointia

Kokeilin muutama viikko sitten 7. luokan kemiantunnilla padlet.com -osoitteessa olevaa padlet-seinää kemianluokan sääntöjen keksimiseen. Tehtävänantona oli kirjan ja luokan julisteen avulla keksiä työturvallisuusohjeita turvalliseen työskentelyyn kemiantunneilla.

Olin etukäteen luonut sivustolle omat tunnukseni (käytin google-tiliäni) ja luonut seinän ryhmälle. Oppitunnilla annoin oppilaille padlet-seinän osoitteen. Oppilaat menivät osoitteeseen iPadeilla. Kukin oppilas pystyi lisäämään työturvallisuusohjeita tuplaklikkaamalla seinää. Kannustin oppilaita ottamaan kuvia myös kemian luokan varustelusta (esim. hätäsuihku).

Työtapa oli mielestäni hauska ja toimiva tapa kannustaa kaikki oppilaat keksimään sääntöjä ja tutustumaan kemian luokkaan. Kun jokaisella oppilaalla oli oma iPad, hiljaisimmatkin oppilaat pääsivät "ääneen". Oppilaat pysyivät hyvin asiassa, eikä juuri mitään asiatonta seinälle ilmestynyt. Ohjelmassa on kuitenkin mahdollista tehdä asetus, jossa opettaja tarkistaa jokaisen seinälle tulevan ajatuksen ennen julkaisua.

Padlet-seinää voisi hyvin käyttää esimerkiksi ennakkokäsitysten kartoittamiseen tai aivoriiheen. Käyttö on helppoa eikä vaadi oppilailta kirjautumista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti